Inhoudstafel
De 10 stappen van het onderhoud: Om u beter inzicht te geven in dit proces, beantwoordt Marc Broodhaers, business manager bij Asaniverko BV en specialist in centrale verwarmingsinstallaties en ketelonderhoud, graag ons interview.
Maak een afspraak voor een onderhoud van uw cv-ketel
Wat zijn de verschillende stappen van een goed onderhoud van een verwarmingsketel?
“De Vlaamse overheid heeft, om duidelijkheid en veiligheid te waarborgen, het onderhoudsproces van een centrale verwarmingsketel al in 2006 vastgelegd. Met andere woorden, dit betekent dat wij als onderhoudsbedrijf verplicht zijn om zorgvuldig alle stappen te volgen die door de overheid zijn gedefinieerd. Bovendien moet elke verwarmingsmonteur die onderhoud uitvoert, niet alleen een officieel registratienummer hebben, maar ook een geldig attest van ’technicus van gasbrandstoffen’ bezitten.“
Stap 1: Maak een afspraak met een onderhoudsfirma of onderhoudstechnicus
Bereid je voor en voorkom storingen van uw ketel!
Stap 2: Controle van de directe omgeving van de ketel
Allereerst beginnen we met het zorgvuldig controleren of de ketelinstallatie daadwerkelijk voldoet aan de wettelijke vereisten. Zo controleren we bijvoorbeeld of de rookafvoerleiding niet alleen lang genoeg, maar ook stevig genoeg is. Indien dit niet het geval blijkt te zijn, beschouwen we de installatie als niet-conform. Bovendien eisen we dat de afvoer uitkomt op een wettelijk toegestane locatie en niet zomaar onder een afdak of veranda. Daarnaast komen we vaak problemen tegen, zoals defecte of zelfs gevaarlijke rookkanalen. Daarom zorgen we ervoor dat elk aspect van de installatie strikt voldoet aan de geldende normen.
In overeenstemming met de wettelijke bepalingen worden rookkanalen gemaakt van roestvrij staal of aluminium gebruikt. Het gebruik van kunststof is echter verboden, tenzij het gaat om een condensatieketel. Daarnaast mag een kunststof rookkanaal niet worden gebruikt voor een condensatieketel indien het kanaal duidelijk door de ruimte zichtbaar is. Er bestaat echter een uitzondering op deze regel: het is toegestaan wanneer de ruimte brandwerend is.”
Type OEG:
RODE sticker – ketel buiten dienst
Niet-conformiteit Type 2:
GELE sticker – reparatie cv-ketel binnen 3 maanden + check
Niet-conformiteit Type 1:
minder dringend
Stap 3: Beheer van niet-conformiteiten van type 1 en 2
Wanneer het centrale verwarmingssysteem een probleem vertoont zonder direct risico, identificeren we de niet-conformiteit van type 2 met een gele sticker. In dit geval heeft u drie maanden om de afwijking te corrigeren. Daarna moet de ketel opnieuw worden gecontroleerd, en u kunt deze controle tegelijk met de reparatie uitvoeren, indien nodig.
Daarnaast bestaat er ook de niet-conformiteit van type 1. Hoewel minder urgent, moet de technicus deze in overweging nemen bij de volgende interventie.”
Stap 4: Beheer van gevaarlijke situaties en verantwoordelijkheden
“Echter, in sommige gevallen kan de situatie zo gevaarlijk worden dat we het onderhoud niet kunnen en mogen uitvoeren. Dit is het geval bij een Type DGI (Gevaarlijke Immediéte Gevaar), gemarkeerd met een rode sticker. In deze situatie stellen we de ketel onmiddellijk buiten gebruik.
Dit gebeurt vaak bij gaslekken, gevaarlijke rookgasuitgangen of een gebrek aan ventilatie. Hoewel deze maatregel drastisch is en niet altijd goed wordt ontvangen door de klant, is het van cruciaal belang om ernstige risico’s voor zijn leven te voorkomen. Wij nemen deze verantwoordelijkheid volledig op ons, in overeenstemming met de wet.
Ten slotte is het belangrijk te onthouden dat de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij de onderhoudstechnicus ligt. Als er na zijn interventie een probleem ontstaat, zal de technicus verantwoordelijk worden gesteld en riskeert hij onmiddellijk zijn vergunning te verliezen.”
Stap 5: Initiële meting van de emissies, de rookgastemperatuur en het rendement van de verbranding
“Onze technicus vraagt de klant de verwarming aan te zetten. Daarna voert hij een eerste verbrandingstest uit (=analyse van de rookgassen). Gedurende deze fase plaatst hij een sonde in de schoorsteen om onder andere de trek van de schoorsteen te meten, uitgedrukt in pascal. Deze meting controleert de goede werking van de schoorsteen en zorgt ervoor dat deze niet verstopt is.
Meer specifiek meten we de concentratie van kooldioxide (CO2), koolmonoxide (CO), de temperatuur van de rookgassen, de temperatuur van de verbrandingslucht, de netto temperatuur en de verbrandingsrendement. We registreren deze parameters om ze later te vergelijken met de uiteindelijke analyse, die wordt uitgevoerd na het onderhoud van de centrale verwarmingsinstallatie. Beide metingen worden vermeld op het wettelijk certificaat dat aan het einde van het onderhoud wordt overhandigd.”
Stap 6: Controle van de schoorsteen
Stap 7: Controle van de condensatievorming
“Voor oude en open toestellen, waarvan de vlam met het blote oog zichtbaar is, zorg ervoor dat er geen condensatie in de buurt van de vlam ontstaat. Als er condensatie verschijnt, bel dan onmiddellijk een installateur. Onvoldoende afvoer van de verbrandingsgassen van een open of gesloten toestel van type B (ketels zonder condensatie) kan leiden tot overmatige vochtigheid. Dit wordt veroorzaakt door de condensatie die zich vormt in de schoorsteen en/of op de muren. Voor een condensatieketel is het essentieel om een goed werkend systeem voor het afvoeren van condensaten te hebben.
Een moderne condensatieketel produceert dagelijks tot 10 liter condensaat. Bij een slecht functionerende afvoer kunnen water en verbrandingsresiduen zoals zwavel zich ophopen, wat verstopping veroorzaakt. Hierdoor kan condensaat terugvloeien naar de verbrandingskamer, wat ontsteking verstoort en de isolatie of elektronische kaart beschadigt, met hoge reparatiekosten als gevolg. Regelmatig onderhoud voorkomt deze problemen eenvoudig.”
Stap 8: Controle van de pakkingen of de dichtheid
Sommige ketelfabrikanten eisen dat de siliconenpakking bij elk onderhoud wordt vervangen, terwijl we bij andere ketels de pakking alleen vervangen als deze versleten is. Daarom hebben we het merk en type van de ketel nodig bij het maken van een afspraak, zodat we de juiste pakking kunnen bestellen. De kosten van de pakking zijn niet inbegrepen in het onderhoudstarief en variëren van 5 tot 90 euro, afhankelijk van het merk, met de Vaillant-pakking als meest voorkomende.
Stap 9: Controle en reiniging van de verbrandingskamer
“De technicus zet de ketel en de elektriciteit uit en sluit vervolgens de gastoevoer af. Daarna verwijdert hij het beschermkapje van de ketel om de verbrandingskamer schoon te maken met een specifieke stofzuiger. De technicus controleert ook de goede werking van het verbranding bed en de warmtewisselaar binnenin de ketel.”
“De drukmeting van het expansievat maakt geen deel uit van het standaardonderhoud, net als het controleren van de ventilator, ontluchting of filters. Klanten vergeten vaak water bij te vullen, wat resulteert in te lage druk en verminderde verwarming. Tijdens het onderhoud vult de technicus het water bij en verhoogt de druk. Bij verhoogde druk kan het expansievat defect raken, wat niet te verhelpen is. Een probleem met het expansievat wordt op het certificaat vermeld als defect.”
Stap 10: Controle van de ontsteking staaf en de ionisatie-elektrode
Twee cruciale elementen zorgen voor de werking van een ketel. Moderne modellen gebruiken een elektrisch ontstekingssysteem in plaats van een pilotevlam. Wanneer de thermostaat warmte aanvraagt, ontsteekt de ontstekingsboog de vlam, terwijl de ionisatie-elektrode de gastoevoer afsluit als de vlam uitgaat.
Na enkele jaren gebruik kan het zijn dat de ontstekingsboog en de ionisatie-elektrode verslijten. Ze kunnen beschadigd raken of bedekt worden met afzettingen. Het risico is dat de boog plotseling breekt, vooral bij intensief gebruik aan het begin van de winter. Als we constateren dat de ionisatiebeveiliging of de ontsteking versleten is, informeren we de klant. We bespreken dan de mogelijkheid om de ontstekingsboog en de ionisatie-elektrode te vervangen. De geschatte prijzen liggen tussen de 33 € en 45 € voor Bosch-modellen en ongeveer 27 € voor Vaillant.
Stap 11: De laatste meting na het onderhoud
Na het onderhoud voeren we een laatste meting uit op dezelfde manier als de initiële meting. De waarden van de initiële meting en de laatste meting worden op het certificaat geregistreerd. Dit stelt ons in staat te verifiëren of de ketel na het onderhoud veilig kan worden gebruikt.
Stap 12: Opmaken en overhandigen van het wettelijk certificaat
“Na het onderhoud stellen we een wettelijk certificaat op, waarin de gegevens van de klant, de kenmerken van de ketel en het nummer van de erkenning van de persoon die het onderhoud heeft uitgevoerd, worden vermeld. Dit wettelijke attest bestaat uit twee delen: een verbrandingsattest met resultaten van de begin- en eindmetingen en een reinigingscertificaat met details over ventilatiecontrole, gasdichtheid van rookkanalen, stofzuigen, en reiniging van branderbedden en warmtewisselaar.
Tot slot worden ook eventuele defecten vermeld, evenals de maatregelen die moeten worden genomen om deze op te lossen. Het certificaat vermeldt de datum voor het volgende onderhoud, meestal over twee jaar. Na het onderhoud wordt het attest direct per e-mail naar de klant gestuurd.
Wat kunnen mensen zelf doen om hun cv in topconditie te houden?
“Af en toe de radiatoren ontluchten en water bij de cv-ketel steken is voldoende, één of twee keer per jaar. Ontluchten is relatief eenvoudig: schakel de ketel uit en begin met het ontluchten van alle radiatoren op de bovenste verdieping van de woning, en werk naar beneden toe. Na het ontluchten zakt de waterdruk en kan je meestal water bijvullen. Ook een goed idee: de ketel een keertje afstoffen. En eigenaars van een (oude) open vloerketel, houden hondenharen best weg bij de installatie – die worden anders aangezogen door de chauffageketel.”
Voorkom onverwachte problemen
Boek nu je cv-ketel onderhoud en Slaap op beide oren!
Conclusion:
Il est tentant de vouloir brûler les étapes pour terminer le chantier plus vite … Erreur ! Il faut poncer soigneusement le support avant de le peindre. Si vous négligez ce point, la peinture ne va pas tenir dans le temps et vous allez devoir recommencer tout le travail.
Use this type of box for conclusion
Le Conseil Habitatpresto : poncez le support avant de peindre !
Il est tentant de vouloir brûler les étapes pour terminer le chantier plus vite … Erreur ! Il faut poncer soigneusement le support avant de le peindre. Si vous négligez ce point, la peinture ne va pas tenir dans le temps et vous allez devoir recommencer tout le travail.
Use this type of box to give an advice




4 reacties