Thuis of op het werk de wagen van het werk opladen wordt straks de norm. En dat wil Vincent Van Peteghem, onze Minister van Financiën, voortaan financieel ondersteunen. Bedrijven kunnen de investering in een laadpaal straks voor minstens 100 procent fiscaal aftrekken én bovendien versneld afschrijven.
Particulieren die thuis een laadpaal installeren, kunnen aanvankelijk rekenen op een forse belastingaftrek, tot 30 procent. Dat staat in een wetsvoorstel, dat is ingegaan op 1 september 2021 – mits eventuele aanpassingen of amendementen.
Opgelet:
De nieuwe regeling van de Federale Overheid geldt enkel voor salariswagens van werknemers. Vallen dus (voorlopig) niet onder het nieuwe fiscale gunstregime: elektrische auto’s en bestelwagens van vakmannen, of bedrijfswagens gebruikt voor het vervoeren van goederen en vracht!
De fiscale belastingaftrek voor nieuwe, elektrische bedrijfswagens en auto’s voor dubbel gebruik (werk/privé) is op z’n hoogst in 2026. Dan treedt de nieuwe regeling in werking. Aankoop elektrische wagen in:
Opgelet: het bovenstaande fiscale voordeel geldt enkel voor 100% elektrische wagens. Om eigenaars van hybrides en plug-in-hybrides ondertussen zoveel mogelijk te stimuleren om elektrisch te rijden, wordt vanaf 1 juli 2023 de fiscale aftrekbaarheid voor benzine- of dieselverbruik beperkt tot 50%.
Het aantal laadpalen en wallboxes moet de komende jaren fors de hoogte in. Bij bedrijven én werknemers thuis. Ook hier voorziet het wetsvoorstel in fiscale steunmaatregelen, voor de versnelde uitrol van een performant netwerk met laadstations en laadpalen bij bedrijven én particulieren:
Het wetvoorstel voorziet in 2023 een belastingvermindering van 30%. Met deze regeling kan je maximaal 1.800 euro per laadpaal inbrengen in de belastingen, ook al kost de laadpaal meer. Het financiële voordeel bedraagt dus maximaal 540€ (= 30% van 1800€).
Opgelet: vanaf 2024 wordt het voordeel gehalveerd naar 15%. Voorwaarden om in aanmerking te komen voor het financiële voordeel: de laadpaal heeft een slimme sturing en wordt bevoorraad met groene stroom.
Belangrijke voorwaarde voor belastingafrek op laadpalen voor particulieren:
Het laadstation moet
Bron: Vlaanderen.be
Sinds 1 januari 2023 wordt deze beperking verhoogd tot 8.000 euro per laadstation en per belastingplichtige als het gaat om de plaatsing van een bidirectioneel laadstation.
Het wetsvoorstel voorziet een aanzienlijk belastingvoordeel voor bedrijven. Vanaf 1 januari 2023 tot 31 augustus 2024 kunnen bedrijven rekenen op 150% belastingaftrek. In 2022 was dit nog 200%.
Belangrijke voorwaarde voor belastingaftrek op laadpalen voor bedrijven:
Bestuurders van 100% elektrische voertuigen zijn in het Vlaams Gewest vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Let op: dit is niet het geval in het Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest! Voor een 100% elektrisch voertuig moet je opnieuw de minimum wegenbelasting betalen (€83,95).
Sommige gemeenten bieden ook stimulansen voor de overstap naar elektrisch rijden.
Technische vereisten laadpaal, laadstation of wallbox
Een laadstation of wallbox wordt vandaag aanbevolen door alle fabrikanten van elektrische auto’s. Ook een slimme sturing van de laadpaal is (bijna) een must. Voordelen van een laadpaal met slimme sturing:
Ontdek het artikel met alle technische vereisten voor een laadpaal , op maat van jouw budget en mobiliteitsbehoefte.
Opgelet: dit voordeel geldt niet langer voor hybride wagens.
*Voordeel van alle aard (VAA): De VAA is het bedrag dat werknemers moeten betalen voor het privégebruik van een auto van de zaak.
Benzine, LPG en CNG
82 g/km
Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot – 82) x 0,1)]% x 6/7 x verouderingscoëfficiënt
Diesel
67 g/km
Cataloguswaarde x [5,5 + ((CO2-uitstoot – 67) x 0,1)]% x 6/7 x verouderingscoëfficiënt
Elektrisch
——–
Cataloguswaarde x 4% x 6/7 x verouderingscoëfficiënt
Als je interesse hebt in een laadstation voor thuis te installeren, is het nu het moment! Vraag nu gratis advies of een offerte.